Thursday, May 15, 2014

PERUIK KEKAL CANTIK

MACAM MANA NAK KEKAL PERIUK NAMPAK CANTIK

Periuk merupakan sejenis perkakas dapur yang digunakan untuk merebus, menggoreng dan mengukus. Biasanya ia diperbuat daripada logam atau tanah liat. Ia adalah alatan penting untuk memasak. Periuk juga dijadikan sebagai aset penting dalam kehidupan. Ada yang simpan sehingga turun-temurun. kerana periuk juga dikira barangan rumah yang tinggi nilainya. Periuk mempunyai banyak jenis iaitu, kuali, periuk nasi, periuk tekanan, periuk tanah dan sebagainya. Sekarang dah ada panggil periuk ajaib. Maknanya......... satu periuk boleh masak macam-macam, seperti menggoreng, merebus, mengukus, memanggang, membakar dll. Tapi tahukah anda penjagaa periuk yang baik.

Ni cara-caranya :



1) Gosok bahagian kuali atau periuk yang hitam dengan kertas pasir halus. Kemudian cuci dan sental dengan berus dawai kasar diikuti berus dawai halus bersama sabun cap kapak atau sabun mandi. Bilas dengan air bersih. Hasilnya kuali atau periuk anda akan bersih tanpa jelaga dan berkilat.


2) Jika anda masak menggunakan dapur kayu atau arang, tentu anda menghadapi masalah periuk hitam dan sukar dibersihkan. Bagi mengatasi masalah ini, sebelum memasak, sapukan dahulu bahagian luar periuk anda pencuci pinggan seperti Axion. Setelah siap masak, cucilah periuk dengan penggosok. Insya-Allah kotoran dan kesan hitam akan mudah dihilangkan.


3) Pemilihan periuk juga penting. Kita kena tahu untuk apa kegunaan periuk itu. Sebagai contoh kalau boleh beli periuk jenis stainless steel, yang tebal, biar mahal tapi berbaloi. Kalau yang bukan stainless steel atau tak tebal, periuk cepat karat dan cepat bocor









0 comments:

Post a Comment